Accesarea de fonduri europene pentru o spălătorie auto este posibilă prin intermediul mai multor programe de finanţare nerambusabilă, atât în mediul urban, cât şi în mediul rural. Planul de afaceri al  unei spălătorii auto trebuie să scoată în evidență investiția necesară și sursele de finanțare pe care antreprenorul le are în vedere. Deși în unele cazuri o spălătorie auto beneficiază de ajutor financiar de 100% din valoarea eligibilă a investiției, alte programe de finanțare solicită o contribuție financiară minimă din partea beneficiarului.

O spălătorie auto poate fi o afacere profitabilă pentru un antreprenor cu o experiență minimă în domeniu, fiind una dintre afacerile ușor de început și gestionat. Potrivit Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), în România există în prezent peste 9.000 de firme cu activitate înregistrată de întreținere auto. Așadar, nu se pune problema de cerere, cât de obținerea unui spațiu bun, cu vad comercial important.

Piața serviciilor de spălătorie auto în 2017

Serviciile de întreținere și cosmetică auto lipsesc sau sunt extrem de rare în spațiul rural. Astfel, posesorii de autoturisme sunt nevoiți să-și spele singuri autoturismele, sau să apeleze la serviciile unor spălătorii auto cu ocazia unor călătorii mai lungi, în afara localităților în care domiciliază. Din acest motiv, autoturismele au un aspect neîngrijit, favorizat, de asemenea, de starea infrastructurii rutiere (drumuri comunale neasfaltate), care fac foarte probabilă prăfuirea mașinilor.

În mediul urban, densitatea spălătoriilor auto este cu mult mai mare decât în mediul rural, însă și în acest caz se poate observa o lipsă a diversificării serviciilor de întreținere și cosmetică auto. Astfel, cele mai numeroase spălătorii auto sunt cele cu spălare manuală, care oferă servicii de bază pentru curățarea la interior și exterior a autovehiculului. Nu sunt încă suficient de bine dezvoltate serviciile de spălătorie auto self-service sau tunel sau serviciile de spălătorie auto mobile.

Conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS), la sfîrșitul anului 2016 existau în România un număr de peste 5.470.000 de autoturisme, în creștere cu aproape 36% față de situația înregistrată în 2008. Mai mult, în perioada de timp analizată, numărul autoturismelor aflate în posesia persoanelor fizice sau juridice s-a situat, fără excepții, pe o pantă ascendentă.

În plus, începând din luna februarie 2017, înmatricularea autovehiculelor second-hand este mult mai facilă, taxa de mediu pe care persoanele fizice și juridice erau nevoite să o achite fiind eliminată prin publicarea unui act normativ în Monitorul Oficial.

Acest lucru a condus la creșterea cu peste 253.300 de bucăți a numărului de autovehicule second-hand înmatriculate în România în primele șase luni ale anului 2017.

În plus, conform unui comunicat de presă furnizat de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), în primele șase luni ale anului 2017, livrările de autovehicule noi au înregistrat, comparativ cu anul anterior, o creștere de peste 17%.

Datele furnizate mai sus susțin părerea specialiștilor auto care afirmă că piața auto va înregistra cea mai mare creștere a ultimilor opt ani de zile.

Înființarea unei afaceri ce oferă servicii de spălătorie auto este benefică, dat fiind contextul descris mai sus. Numărul mare de autoturisme înmatriculate în România va impulsiona, cu siguranță, dezvoltarea spălătoriilor auto noi sau existente.

fonduri europene spalatorie auto

Cum să obții fonduri nerambursabile pentru o spălătorie auto

Înființarea unei spălătorii auto cu ajutorul fondurilor nerambursabile (atât fonduri europene, cât și fonduri naționale) este posibilă atât în mediul rural, cât și în mediul urban.

Chiar dacă există diferențe în ceea ce privește criteriile de eligibilitate între diverse programe de finanațre, mecanismul de accesare al fondurilor nerambusabile este același și este explicat în cele ce urmează:

1. Înființarea unei întreprinderi

În primul rând, o spălătorie auto nu poate accesa fonduri europene sau fonduri naționale dacă nu este înregistrată din punct de vedere juridic la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONCR). Astfel, primul pas înainte chiar de a pregăti planul de afaceri și cererea de finanțare ar fi înregistrarea unei societăți comerciale.

O spălătorie auto se poate înființa prin înscrierea în actul constitutiv a codului CAEN 4520 – Întreținerea și repararea autovehiculelor. Acest cod permite desfășurarea activităților economice de cosmetică auto și spălătorie auto.

Prin urmare, acest cod CAEN este comun atât în cazul unui service auto, cât și în cazul unei spălătorii auto, iar diferențierea serviciilor oferite se va face exclusiv prin dotarea tehnică pe care antreprenorii o vor asigura. Lista echipamentelor și utilajelor necesare va fi detaliată mai jos în cadrul acestui articol.

După ce actul constitutiv este pregătit, antreprenorul va trebui să se adreseze ONRC pentru înregistrearea formei juridice.

În perspectiva accesării unor fonduri nerambusabile europene sau naționale, o spălătorie auto se poate organiza sub una dintre formele juridice recomandate mai jos:

  • societate cu răspundere limitată (SRL), în baza legii 31 / 1990 a societăților comerciale;
  • societate pe acțiuni (SA), în baza legii 31 / 1990 a societăților comerciale;
  • societate cu răspundere limitată debutantă (SRL-D), conform Ordonanei de urgenţă nr. 6 din 2 februarie 2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri.

Deși anumite programe de finanțare acceptă depunerea unor cereri de finanțare și din partea întreprinderilor individuale sau a persoanelor fizice autorizate, specificul activității desfășurate, regimul fiscal și complexitatea operațiunilor conduc către alegerea uneia dintre cele trei soluții prezentate mai sus.

Înregistrarea unei întreprinderi la ONRC este mult mai facilă, costurile și tarifele percepute fiind mult diminuate încă din luna februarie a acestui an.

ONRC asigură, inainte de înmatricularea efectivă a societății, o serie de servicii și operațiuni prealabile:

  • servicii de asistență, precum îndrumarea prealabilă, tehnoredactarea diverselor cereri și declarații, redactarea actului constitutiv, etc;
  • verificare disponibilitate și rezervare denumire societate comercială;
  • dacă este cazul, verificare disponibilitate și rezervare denumire emblemă.

Lista completă a serviciilor și operațiunilor prealabile înmatriculării unei persoane juridice sunt disponibile pe site-ul ONRC, respectiv în această pagină.

Documentele necesare pentru înregistrarea în ONRC, înregistrarea fiscală şi autorizarea funcţionării unei persoane juridice sunt disponibile, de asemenea, pe pagina on-line a ONRC.

Deosebirile între un SRL, SRL-D sau SA sunt explicate în cadrul paginii amintite în paragraful anterior, pe site-ul ONRC, iar principalele documente necesare sunt:

  • cererea de înregistrare;
  • dovada verificării disponibilităţii şi rezervării firmei
  • actul constitutiv
  • documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social
  • dovezile privind depunerea capitalului social;
  • actele de identitate ale fondatorilor
  • specimenele de semnătură ale reprezentanţilor societăţii
  • declarații pe proprie răspundere.
fonduri europene spalatorie auto

2. Stabilirea investiției necesare pentru funcționarea unei spălătorii auto

Așa cum am precizat anterior, codul CAEN necesar desfășurării activității de spălătorie auto este același pe care societățile de service auto îl folosesc, respectiv 4520 – Întreținerea și repararea autovehiculelor. Diferențierea activităților este făcută doar prin intermediul echipamentelor achiziționate.

Dotarea tehnică necesară unei spălătorii auto este diferită, în funcție de serviciile oferite și de tipul de spălătorie auto ce va fi înființat.

Tipurile de spălătorii auto sunt:

  • spălătorie auto manuală, care este deservită de angajați;
  • spălătorie auto self-service, în care clientul plătește timpul necesar și își va spăla singur mașina;
  • spălătorie auto tip portal;
  • spălătorie auto tip tunel;
  • spălătorie auto pentru camioane, tractoare și alte vehicule industriale.

În primul rând, investiția necesară va include realizarea unei construcții pe structură metalică în care se va desfășura activitatea de spălătorie auto. Construcțiile sunt modulare și pot fi adaptate cu ușurință în funcție de suprafața și forma terenului, asigurând mai multe posturi de spălare.

Utilajele și echipamentele necesare pentru înființarea unei spălătorii auto sunt detaliate mai jos:

  • grupuri pompante;
  • caldarine apă caldă;
  • brațe rotative;
  • sisteme spumare;
  • aspiratoare profesionale uscate și umede;
  • rolă presiune apă/aer.
  • curățitor cu presiune apă rece și apă caldă;
  • aparat de spumare;
  • aparat de șamponare;
  • kit de șablare cu apă și nisip cuarțos (siliciu);
  • pistol pentru curățat tapițerii;
  • pistol pentru spălat cu apă și aer;
  • perie rotativă pentru spălat;
  • perie fixă pentru spălat.

 

3 .Fundamentarea costurilor necesare de funcţionare

După definitivarea listei obiectelor de investiții necesare funcționării unei spălătorii auto, pasul următor este acela de a fundamenta costurile de funcționare. În această etapă, planul de afaceri trebuie să conțină referiri precise la tipul și valoarea cheltuielilor operaționale pe care spălătoria auto le va înregistra, după lansarea ei.

Ținând cont de specificul activității, cele mai importante cheltuieli operaționale pe care planul de afaceri  pentru o spălătorie auto ar trebui să le conțină sunt:

  • cheltuielile cu salariile și contribuțiile sociale ale personalului angajat. La data scrierii acestui articol, salariul minim brut pe economie este de 1.450 de lei , la care se adaugă contribuțiile angajatorului. Totuși, aceste costuri pot crește, ca urmare a schimbării probabile a salariului minim pe economie în viitor;
  • aprovizionarea cu materii prime și consumabile, precum detergenți, soluții pentru degresare, etc;
  • cheltuielile cu chiria, în cazul în care activitatea este desfășurată într-un spațiu închiriat;
  • cheltuielile cu ratele și dobânzile aferente unui credit bancar sau lesing, atunci când investiția este făcută fără aport prorpiu suficient;
  • cheltuielile cu întreținerea, reparațiile curente care se impun.

O altă cheltuială care va afecta indicatorii economico-financiari ai afacerii cu spălătorie auto este amortizarea echipamentelor și utilajelor.

 

4. Indentificarea clienților potențiali pentru o spălătorie auto

Consumatorul este considerat a fi unul dintre aspectele cheie ale oricărei afaceri, în speță și al unei spălătorii auto, fiind generator de valoare în industria serviciilor de întreținere auto. Cunoscând consumatorii, devine  mai ușor să le oferi un serviciu mai atractiv.

Noii proprietari de automobile sunt cei ce vor apela cu o frecvență mai ridicată la serviciile unei spălătorii auto. Aceștia sunt foarte încântați de mașinile lor, le acordă o mare atenție și din aceste motive vor solicita des serviciile unei spălătorii auto.

Deținători de mașini de lux sau sport își doresc să-și păstreze mașinile în cea mai bună stare posibilă și vor acordă o mare importantă aspectului acestora. De asemenea, ei se mândresc cu felul în care arată mașină și vor apela la servicii spălătoriei auto cel puțin o dată pe săptămână.

Vechii deținători de mașini sunt atașați de mașinile lor, nu se gândesc să-și achiziționeze o nouă mașină, dar vor apela la serviciile unei spălătorii ocazional, doar atunci când mașină este murdară. Aceștia îți doresc o mașină prezentabilă, care să fie într-o formă bună, fără să acorde o importantă deosebită  acestui lucru. Din acest motiv ei vor apela la serviciile speciale de întreținere auto (polish, ceruire, curătare tapițerie) foarte rar.

Cele mai frecvente servicii oferite de către o spălătorie auto sunt:

  • spălat exterior;
  • degresat;
  • spălat motor;
  • curățat interior;
  • polishare auto;
  • ceruirea solidă;
  • curățare tapițerie.
fonduri europene spalatorie auto

5. Pregătirea documentației necesare obținerii finanțării din fonduri nerambursabile

Pentru a obține finanțare nerambursabilă pentru o spălătorie auto din surse europene sau naționale, antreprenorul va trebui să pregătească următoarea documentație:

  • un plan de afaceri în care să descrie investiția necesară, cheltuielile și veniturile estimate, prezentarea afacerii, etc;
  • o cerere de finanțare ce va conține o descriere sumară a obiectivelor urmărite prin realizarea proiectului, dar și a bugetului necesar;
  • documente suport necesare justificării datelor prezentate în cadrul planului de afaceri.

Orice program de finanțare are cerințe proprii, însă cele trei seturi de documente sunt cerute în toate situațiile.

Eligibilitatea proiectelor este determinată de criterii precum:

  • vechimea întreprinderii solicitante (fonduri europene și naționale pentru întreprinderi debutante și întreprinderi cu istoric);
  • amplasamentul proiectului (fonduri nerambursabile pentru spațiul rural și spațiul urban);
  • procentul ajutorului financiar nerambursabil (proiecte cu finanțare integrală și proiecte în care este necesară o cofinanțare din partea solicitantului).

Poți citi mai multe detalii despre clasificarea liniilor de finanțare nerambursabilă din fonduri europene și naționale.

Pentru ușurință, am centralizat toate sursele de finanțare din fonduri europene sau naționale în cadrul acestei pagini.

Tot ceea ce trebuie să faci este să introduci codul CAEN prezentat mai sus în cadrul acestui articol și să apeși ENTER.

Programul îți va afișa doar acele programe de finanțare în cadrul cărora o spălătorie auto poate primi finanțare nerambursabilă.

De aici, va trebui să urmărești câteva criterii suplimentare și să descarci materialul de prezentare din care vei afla:

  • valoarea maximă a ajutorului financiar nerambursabil acordat;
  • valoarea contribuției proprii necesare;
  • documentația necesară și instrucțiunile de completare;
  • data lansării sesiunii de primire a proiectelor;
  • tipurile de cheltiueli eligibile și neeligibile;
  • modalitatea de depunere a proiectului.

 

6. Semnarea contractelor de finanțare

După depunerea proiectului și evaluarea planului de afaceri, solicitanții de fonduri nerambursabile vor semna contractul de finanțare. Acesta este întotdeauna un document standard, ce conține drepturile și obligațiile celor două părți, valoarea maximă a proiectului și ajutorul financiar ce se va acorda.

De asemenea, contractul de finanțare prevede, în plus, perioada de timp necesară monitorizării investiției, în care beneficiarul nu are dreptul să modifice activitatea finanțată prin proiect.

După semnarea contractului de finanțare, planul de afaceri privind înființarea unei spălătorii auto poate fi pus în aplicare.

Intra in Grupul "Academia de Finantare" de pe Facebook

Fii la curent cu informatiile vitale din domeniul fondurilor nerambursabile si descopera avantajele comunitatii.
Vezi Grupul Facebook

Comments

Intra in Comunitatea Academia de Finantare

Intra in Comunitatea Academia de Finantare

Vei primi informatii utile din domeniul fondurilor nerambursabile.

Felicitari pentru inscriere!

Share This

Ajuta-i si pe altii sa afle! Distribuie pe reteaua ta preferata.