Obținerea de fonduri europene pentru o stație ITP (inspecție tehnică periodică) reprezintă, începând din acest an, o afacere mult mai atractivă decât în anii anteriori, ca urmare a faptului că persoanele fizice și juridice nu mai sunt nevoite să achite taxa de mediu la achiziționarea unor autoturisme.Astfel, creșterea numărului de autovehicule achiziționate la mâna a doua va face ca cererea pentru servicii de ITP să crească foarte puternic în perioada următoare. Eliminarea taxei s-a produs de la 1 februarie 2017, după publicarea unui act normativ în Monitorul Oficial.

În principiu, taxa de mediu trebuia plătită o singură dată la prima înmatriculare a unui autovehicul în România sau la prima vânzare în țară către o altă persoană, însă a fost  declarată parțial ilegală de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Prin urmare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013, ce reglementează timbrul de mediu pentru autovehicule, a fost abrogată.

Piața auto va avea cea mai mare creștere din ultimii opt ani

Eliminarea taxei de timbru de la începutul acestui an a făcut ca numărul mașinilorsecond-hand înmatriculate în România în primele trei luni să crească spectaculos. De asemenea, chiar și numărul de mașini noi a crescut puternic, înregistrând valori mai mari decât în ultimii ani.

Conform datelor furnizate de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), în primul trimestru al acestui an, numărul mașinilor cumpărate de români a crescut cu 74% față de perioada similară a anului anterior. De asemenea, APIA anticipează o creștere totală de 10% la finalul anului 2017, ceea ce ar face ca piața auto să înregistreze cea mai puternică creștere din ultimii opt ani.

Analizând comparativ datele furnizate de către Direcția de Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Autovehiculelor cu datele furnizate de către site-urile specializate în comercializarea autoturismelor, rezultă că în primul trimestru al anului 2017 au fost depășite câteva recorduri:

  • au fost înmatriculate peste 22.000 de autovehicule noi;
  • au fost înmatriculate peste 128.000 de autovehicule second-hand;
  • reînmatriculările s-au situat la aproape 130.000 de autovehicule.

Potențialul mare de creștere al pieței serviciilor ITP este susținut, pe de altă parte, și de către intenția Registrului Auto Român (RAR) de a introduce, începând cu anul 2018, inspecția tehnică periodică anuală în cazul autovehiculelor cu o vechime mai mare de 12 ani. Măsura este justificată de intenția RAR de a crește siguranța rutieră și calitatea parcului national de autoturisme, în situația în care peste 60% din parcul auto național depășește acest prag.

RAR a efectuat în ultimii doi ani un studiu pentru a determina rulajul mediu anual al autovehiculelor în România, rezultând o valoare medie de 14.000 de kilometri / autovehicul. Având în vedere eliminarea taxei de mediu și apetitul românilor pentru mașini second-hand (mai ieftine și cu un nivel sporit de comfort față de autovehiculele noi comercializate în același buget), măsura RAR își propune să asigure o bună stare tehnică a autovehiculelor care circulă în România.

În prezent, autoturismele noi au implicit ITP-ul valabil doi ani, iar frecvența efectuării inspecției tehnice periodice este următoarea:

  • la doi ani pentru autoturismele de uz personal sau commercial;
  • la șase luni în cazul autoturismelor folosite pentru taximetrie sau școala de șoferi.
fonduri europene statie ITP

Înființarea unei stații ITP

Înființarea unei stații pentru inspecția tehnică periodică a autovehiculelor se poate realiza doar în cadrul unei întreprinderi înregistrate în baza Legii 31 / 1990 privind societățile comerciale. Astfel, cele mai frecvente forme juridice alese de către antreprenori sunt:

  • societăți cu răspundere limitată (SRL);
  • societăți pe acțiuni (SA).

În plus, întreprinzătorii pot alege, de asemenea înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) al unei societăți cu răspundere limitată debutantă (SRL-D), înființată de către antreprenorii ce un au mai avut în trecut calitatea de asociați, acționari sau membri ai organelor de conducere în cadrul altor societăți comerciale, conform Ordonanei de urgenţă nr. 6 din 2 februarie 2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri.

Indiferent de forma juridică aleasă (SA, SRL sau SRL-D), primul pas îl reprezintă înregistrarea în cadrul Actului Constitutiv al codului CAEN 7120 Activități de testare și analize tehnice. Acest cod CAEN permite testarea performanțelor mașinilor complete, inclusive a automobilelor.

Conform datelor furnizate de către ONRC și Administrația Națională a Finanțelor Publice (ANAF), la finalul anului 2015, data ultimelor situații financiare centralizate la nivel national, în România functionau 1.736 de agenți economici ce aveau drept activitate principală codul CAEN 7120. Cifra de afaceri cumulată a acestor întreprinderi a fost de 1,7 miliarde de lei, ceea ce a reprezentat aproximativ 378 de milioane de euro, cu un număr 12.447 de angajați. 

Dotarea tehnică necesară pentru o stație ITP

Serviciile de inspecţie tehnică periodică (stație ITP) a autovehiculelor se pot desfăşura numai de către agenţi economici autorizați care au capabilitatea tehnică adecvată şi care, în urma unei evaluări, sunt autorizaţi de către RAR, organismul tehnic desemnat în acest sens de Ministerul Transporturilor.

Condițiile specifice de acreditare, precum și documentele necesare, sunt detaliate pe site-ul RAR, respectiv aici.

Autorizaţia obținută este valabilă pentru o perioadă de maximum doi ani de la data începerii activităţii, cu obligația menținerii cel puțin a dotării tehnice inițiale.

Dotarea tehnică specifică unei stații ITP este detaliată mai jos. Astfel, o stație ITP trebuie să fie dotată cel puțin cu următoarele:

  • canal de vizitare cu instalație de ilustrare de 12 sau 24 V;
  • platforme culisante care să permită verificarea jocurilor;
  • dispozitiv de ridicare / suspendare a vehicului sau dispozitiv ce asigură suspendarea vehiculului roată cu roată;
  • instalație pentru evacuarea forțată a gazelor arse;
  • lampă portabilă de 12 sau 24 V;
  • stand de frânare cu role;
  • analizator de gaze;
  • opacimetru cu cameră mobilă cu flux parțial;
  • aparat pentru controlul farurilor prevăzut cu nivelă;
  • dispozitiv de măsurare a presiunii în pneuri;
  • dispozitiv de măsurare a adâncimii profilului pneurilor;
  • cântar pentru măsurarea măsurilor conectat la același calculator ca și standul cu role;
  • cameră foto digitală;
  • ruletă cu lungimea de minimum 10 metri;
  • ciocan cu cap rotund cu masa de cel mult 100 de grame;
  • leviere (două bucăți) cu mărimea corespunzătoare clasei de ITP;
  • riglă cu bulă de nivel (două bucăți);
  • șubler cu tijă cu o lungime de cel puțin 20 de centimetri pentru verificarea sistemelor de cuplare;
  • jaloane reflectorizant – fluorescente (cinci bucăți);
  • decelerometru pentru verificarea eficacității sistemului de frânare prin probe funcționale în parcurs;
  • dispozitiv de simulare a forței de împingere în proțapul remorcii sau dispozitiv de ancorare cu întinzător pentru stațiile care efectuează ITP la remorci cu frânare inerțială;
  • dispozitiv de ancorare cu întinzător pentru stațiile care efectuează ITP la tractoare;
  • calculator pentru evidența inspecțiilor tehnice dotat cu modem;
  • linie telefonică dedicată activității de inspecție tehnică.

Desfășurarea activității de inspecție tehnică periodică sau de reparații a autovehiculelor este condiţionată de existenţa unui personal care să fie atestat de către RAR, după cum urmează:

  • pentru desfăşurarea activităţii de ITP, este necesară atestarea persoanelor care realizează în mod efectiv această activitate (atestări inspectori ITP);
  • pentru desfăşurarea activităţilor de reparaţii şi/sau reglări funcţionale a vehiculelor rutiere, de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, precum şi de înlocuiri de şasiuri şi/sau caroserii ale vehiculelor rutiere este necesară atestarea persoanelor care conduc direct activităţile respective (atestări conducători ateliere).

Activitatea de atestare a persoanelor respective se desfăşoară de către Compartimentul Evaluare şi Instruire Personal din cadrul Departamentului Reglementări, Instruire şi Cooperare Internaţională.

fonduri europene statie ITP

Veniturile și cheltuielile înregistrate de o stație ITP

Fiecare stație ITP are liberatea de a-și stabili propriile tarife, iar prețurile pentru autoturisme variază de regulă între 100 și 180 de lei, în funcție de diverse criterii, precum dotarea tehnică a spației, concurența existentă în zonă, etc.

În cazul cheltuielilor înregistrate de către o stație ITP, nu pot fi trase concluzii într-o manieră la fel de clară precum în cazul veniturilor amintite mai sus.

Totuși, cele mai importante cheltuieli pe care o astfel de afacere le înregistrează sunt enumerate mai jos:

  • cheltuielile cu ratele de leasing sau credit bancar în cazul în care echipamentele, utilajele și dotările stației ITP au fost achiziționate în leasing sau credit;
  • cheltuielile cu închirierea spațiului în care se desfășoară activitatea stației ITP, atunci când spațiul nu este deținut în proprietate;
  • cheltuielile cu salariile și contribuțiile sociale datorate de către societate pentru propriii angajați;
  • cheltuielile cu utilitățile consumate, în special costul energiei electrice consumate;
  • cheltuielile cu amortizarea utilajelor, dotărilor și echipamentelor deținute de către societate.

Ocazional, conform precizărilor făcute mai sus, societatea va suporta costurile pricinuite de către prelungirea valabilității autorizațiilor de funcționare, dar și cele necesare recertificării personalului propriu.

Cum să obții fonduri europene pentru o stație ITP

Obținerea unor fonduri europene pentru o stație ITP este posibilă în cadrul unor sesiuni de primire a proiectelor în cadrul cărora codul CAEN 7120 – Activități de testare și analize tehnice este eligibil.

Eligibilitatea proiectelor este determinată de criterii precum:

  • vechimea întreprinderii solicitante (fonduri europene și naționale pentru întreprinderi debutante și întreprinderi cu istoric);
  • amplasamentul proiectului (fonduri nerambursabile pentru spațiul rural și spațiul urban);
  • procentul ajutorului financiar nerambursabil (proiecte cu finanțare integrală și proiecte în care este necesară o cofinanțare din partea solicitantului).

Mai multe informații despre clasificarea liniilor de finanțare nerambursabilă din fonduri europene și naționale.

În funcție de aceste criterii, sursa potrivită de finanțare poate fi identificată cu un singur click, cu ajutorul aplicației dezvoltate de mine. Introdu codul CAEN și află pe loc care sunt fondurile nerambursabile pe care le poți obține pentru înființarea unei stații ITP.

Pașii necesari obținerii unei finanțări nerambursabile din fonduri europene sau naționale pentru o stație ITP sunt detaliați mai jos:

  1. Identificarea sursei de finanțare, conform indicațiilor de mai sus;
  2. Obținerea informațiilor și documentelor necesare realizării priectului, informații suplimentare fiind disponibile în cadrul acestui articol;
  3. Pregătirea documentației necesare, incluzând plan de afaceri, cerere de finanțare și documentație suport;
  4. Depunerea proiectului în cadrul sesiunii de depunere a cererilor de finanțare, în momentul în care ea este activă;
  5. Evaluarea proiectului sub condiții de eligibilitate și conformitate;
  6. Semnarea contractului de finanțare;
  7. Implementarea proiectului, conform planului de afaceri aprobat.

Dacă ai întrebări legate de tipurile fondurilor nerambusabile potrivite acestei afaceri, te rog să lași un comentariu mai jos.

Intra in Grupul "Academia de Finantare" de pe Facebook

Fii la curent cu informatiile vitale din domeniul fondurilor nerambursabile si descopera avantajele comunitatii.
Vezi Grupul Facebook

Comments

Intra in Comunitatea Academia de Finantare

Intra in Comunitatea Academia de Finantare

Vei primi informatii utile din domeniul fondurilor nerambursabile.

Felicitari pentru inscriere!

Share This

Ajuta-i si pe altii sa afle! Distribuie pe reteaua ta preferata.